Als de prijs van een product daalt dan neemt de vraag in de meeste gevallen toe. Dit geldt tot het moment dat een goedkoop product ineens gratis wordt. Het psychologische effect van het woordje gratis gooit alles overboord. Door mensen wordt daar op een unieke manier op gereageerd. Er zijn een aantal opvallende experimenten gedaan met een verbluffende uitkomst. Bij een paypal casino in Nederland kun je ook gratis rondkijken voordat je een spel gaat spelen.

Tijdens een onderzoek is er een schaal aangeboden met koekjes van €0,01 per stuk, of je kunt ze net zo goed gratis maken. Bij de lage prijs is men geneigd om de hele schaal koekjes te kopen, op deze manier heb je voor nog geen euro een volle zak met koekjes. Wat gebeurt er als je de koekjes gratis maakt? De meeste mensen nemen dan hooguit twee koekjes. Hoe dit komt? Een sociale norm treedt in werking. Omdat we bij gratis zowel aan onszelf als aan anderen denken, besluiten we ons in te houden.

Gratis heeft een sociale norm

Bij gratis wordt de marktsituatie anders dan bij een lage prijs van een product. Is er sprake van een lage prijs dan treden er ongeschreven regels in werking, de kosten en baten worden tegenover elkaar afgewogen en we denken in dit geval alleen aan onszelf. Een koekje voor €0,01 is een uitstekende deal dus maken we daar gretig gebruik van. Ook tijdens werkzaamheden waarin mensen weinig worden betaald, is men bereid minder te doen. Bij een lage betaling worden de voor en nadelen tegen elkaar afgewogen en wordt er al snel gestopt met werken. Krijgt men niets voor de werkzaamheden, dan treedt het sociale gevoel op en werkt men langer.

Beperkingen en mogelijkheden

Gratis heeft duidelijk een psychologisch effect op de mens, we verwerken iets wat gratis is anders dan een product met een zeer lage prijs. De verwerking van transacties maakt dat we er heel anders mee omgaan dan de gevoel- en norm kwestie dan wanneer iets gratis is. De sociale norm treedt alleen in werking als er op geen enkele manier sprake is van een transactie, of moeite die men moet doen wat aanstuurt op ratio. Er mag van een transactie geen sprake zijn.

Je kunt natuurlijk ook andersom de sociale norm activeren bij transacties rondom geld. Hierbij kun je aansturen op manieren en de moraal. Door deze zichtbaar te maken bij transacties, ontstaan er gemakkelijkere situaties waarin consumenten goed reageren op de prijs die je voor een product vraagt. Fooien zijn hier een goed voorbeeld van. Door aan te sturen op manieren en morele overwegingen is het mogelijk deze onbewust te beïnvloeden.

Een magisch woord

Wanneer we het over gratis hebben lijkt het wel of we het over een magisch toverwoord hebben. Zet bij een product het woordje gratis en het product is ineens vele malen aantrekkelijker vindt de consument. Gratis trekt altijd de aandacht, men wil toch even kijken waar het over gaat. Bedrijven promoten niet voor niets met producten waar je een tweede product gratis krijgt. Gratis geeft een goed gevoel en doet iets met mensen. Bij een casino online krijg je ook vaak bij een bepaalde storting een gratis geldbedrag om te spelen.

Waarom worden producten gratis weggegeven?

Bedrijven maken producten die een bepaalde waarde bezitten. De kosten en de winst moeten door een bepaalde prijs van het product worden gedekt. Geef je als bedrijf iets gratis weg, dan is dit eigenlijk in strijd met die regel. Door producten gratis weg te geven krijg je minder geld in het laatje. Je moet dus vooraf goed bedenken hoeveel winst je wilt geven om bepaalde doelen te bereiken. Een marketingactie heeft dus altijd een doel, en is onderdeel van een breder marketingplan. Je kunt bijvoorbeeld met gratis in korte tijd veel naamsbekendheid opbouwen.